Gå til hovedindhold
Du er her:

Værdiregelsæt på Hummeltofteskolen

På Hummeltofteskolen ønsker vi at skabe bedst mulig læring, trivsel, udfordring og udvikling for skolens elever, individuelt og i fællesskab

Udgangspunktet for Hummeltofteskolens værdiregelsæt og ordensregler er at skabe bedst mulig læring, trivsel, udfordring og udvikling for skolens elever, individuelt og i fællesskab. Det kræver tryghed og tydelige rammer, hvor alle anerkender den enkelte og påtager sig ansvar for fællesskabet.

Alle elever, personale og forældre skal passe godt på skolen og hinanden. Hummeltofteskolen skal være et rart sted at være for alle, og vi lægger vægt på et engageret samarbejde mellem skolen og hjemmet.

Vores værdier

  • Vi er åbne for hinanden og ser mangfoldighed som en styrke
  • Vi understøtter kreativitet, nysgerrighed, undren og engagement
  • Vi eksperimenterer i trygge rammer
  • Vi vægter glæde, humor og et godt grin
  • Vi tager følelser og konflikter alvorligt
  • Vi lægger vægt på fællesskab, gode relationer og ansvarlighed
  • Vi underbygger demokratisk dannelse
  • Vi baserer os på ordentlighed

På Hummeltofteskolen arbejder vi med udgangspunkt i værdierne på følgende måde:

  • Lærerne, pædagogerne og eleverne laver samværsregler og rammer for trivsel.  Samværsreglerne skal være tydelige og synlige for alle, og de skal evalueres løbende og justeres efter behov. I indskolingen varetager lærere og pædagoger sammen trivselstimen. Trivselsarbejdet har sit sigte på elevens dag,- skole, SFO og klub.
  • Ud over mål for den faglige undervisning opstiller lærerne mål for elevernes alsidige udvikling i undervisningen og i elevplanerne. Lærerne arbejder med at skabe en god kultur i klassen og benytter mange forskellige undervisningsmetoder. Der er et gennemgående fokus på relationsarbejdet.
  • Skolen har et AKT-team. AKT er betegnelsen for arbejdet med enkelte børn, grupper eller klasser, der er i vanskeligheder med Adfærd, Kontakt og Trivsel. AKT-teamet arbejder forebyggende, og akut når problemer er opstået.
  • Hummeltofteskolen har en politik til forebyggelse og håndtering af mobning. Den pointerer, at Hummeltofteskolen ikke accepterer mobning. Vi handler forebyggende, og når mobning/mobbetendenser registreres i et tæt samarbejde med hjemmet. Handlingen sker i dialog med de pågældende elever, forældre og personale og afhænger af den enkelte situation.
  • Skolens SSP-vejleder orienterer sig om problemstillinger blandt børn og unge i lokalmiljøet og handler derpå. SSP-vejlederen samarbejder med kommunens andre SSP-vejledere og klubber. Derudover videregiver SSP-vejlederen information til forældre og holder samtaler med klasser og enkelte unge om aktuelle problemstillinger.
  • Kontakten mellem skole og hjem sker i stigende grad elektronisk. Information om klassens faglige forløb, lektier og aktiviteter mv. sker over intra. Forældre og medarbejdere kommunikerer via intra om generelle forhold, der vedrører skolen. Personlige eller følsomme sager drøftes i en samtale over telefonen eller ved et møde med de involverede parter. Adgang til intra er personlig, og medarbejdere, forældre og elever skal alle bruge beskedsystemet med omtanke i deres indbyrdes dialog.
  • Lærerne underviser eleverne i netetik og god kommunikation ved brug af sociale medier, sms og emails. Det er et fælles ansvar mellem skole og forældre, at eleverne overholder rammerne.
  • Hummeltofteskolen handler ud fra en helhedstænkning og ser på barnet i dets samlede læringsmiljø og livssituation. Hvis et barn har udfordringer i sit skoleliv, er fokus rettet på den kontekst, som barnet befinder sig i. Vi ser her et barn i problemer og ikke et barn med problemer.
  • Skolens ledelse, psykolog og AKT-team samarbejder tæt omkring børn i problemer, og det pædagogiske personale benytter sig af SAL-modellen (Systemisk Analyse af Læringsmiljøet).

Skolebestyrelsen evaluerer i samarbejde med personalet og kontaktforældrene værdiregelsættet en gang årligt og justerer derefter.

/vedtaget i skolebestyrelsen september 2017