Sådan gør vi på Hummeltofteskolen
Her kan du læse om skolens principper
Her kan du læse om skolens principper
Forældremødets funktion er at danne rammen for dialog og informationsudveksling mellem skole og forældre. På forældremødet er det målet at skabe fælles forståelse for skolens opgaver, herunder undervisningens faglige mål, indhold, undervisningsmetoder og klassens sociale liv.
/vedtaget i skolebestyrelsen marts 2014
Dannelse af nye børnehaveklasser og optagelse af nye børn i etablerede klasser sker ud fra et mål om at skabe så homogene klasser på årgangen som muligt, der understøtter trivsel og læring. Skolen anvender derfor følgende principper:
/vedtaget i skolebestyrelsen d. 21/11 2013
/revideret og vedtaget i skolebestyrelsen 2019.
Kontaktforældrene er bindeled mellem forældregruppen, klassens lærere og skolebestyrelsen. Kontaktforældrene er vigtige medspillere i forhold til at understøtte et godt socialt og lærende skolemiljø for hele klassens trivsel.
Kontaktforældrene er ambassadører for skolens værdier, visioner og principper, og de understøtter samarbejdet i forhold til klassen, årgangen og skolen:
Kontaktforældrene er i dialog med klasselæreren om klassens trivsel og forhold, der er relevante for klassen generelt, og som ikke vedrører enkeltelever. Forældremøder planlægges af klasselærer og kontaktforældre, hvor kontaktforældrene har et medansvar for at sætte punkter på dagsordenen, der er af relevans og interesse for klassens forældre.
Kontaktforældrene tager initiativer til og opfordrer til arrangementer, der skaber et fællesskab i og omkring klassen. Klassen kan eventuelt nedsætte et trivselsudvalg, der står for de sociale arrangementer.
Kontaktforældrene på årgangen kan sparre med hinanden og eventuelt afholde fælles arrangementer.
Kontaktforældrene sørger for, at klassens forældre er orienteret om skolebestyrelsens aktiviteter, og at skolebestyrelsen får relevant input til sit arbejde.
Skolebestyrelsen sætter rammerne for kontaktforældrefunktionen gennem principper for kontaktforældresamarbejdet og skole-hjem samarbejdet. Skolebestyrelsen og kontaktforældrene holder to møder årligt for at sikre dialog om skolens udvikling samt for at få indblik i, hvad der optager skolens forældre på de forskellige årgange.
Skolebestyrelsesmedlemmet, der er valgt som repræsentant for gruppeordningen, varetager kontaktforældreopgaven i relation til gruppeordningens forældre og skolebestyrelsen.
/justeret og vedtaget i skolebestyrelsen 2017
/vedtaget i skolebestyrelsen marts 2001
Lejrskoler er en integreret del af skolens indhold.
Ved lejrskoler forstås ekskursioner over flere dage for klasser og lærere i skoletiden.
Der afholdes to lejrskoler i skoleforløbet:
Lejrskoler er en del af skolens samlede virksomhed og udgifter til disse afholdes af skolens samlede rammebevilling.
Der opkræves alene et kosttilskud. Beløbet fastsættes efter Forbrugerstyrelsens overslag. Kosttilskuddet opkræves ved alle lejrskoler uanset budget for den pågældende lejrskole.
Klassen har mulighed for at supplere lejrskolebudgettet med opsparede midler fra skolens klassekonti.
En klassekasse kan bidrage til udgifter som fx is og sodavand.
/vedtaget i skolebestyrelsen marts 2001.
Hummeltofteskolen har udarbejdet principper for samvær med børn, hvilket er et krav til institutionerne i Lyngby Taarbæk Kommune. Principperne skal være med til at skabe rammen for et udviklende, trygt og sundt miljø på Hummeltofteskolen.
Hummeltofteskolen tager udgangspunkt i nedenstående principper, da børn og unge har brug for professionelle og kompetente voksne, der tager ansvaret for samværet – samtidig med at principperne beskytter børnene mod overgreb.
Principperne skal beskytte personalet mod at kunne blive bragt i en situation, hvor der kan opstå mistanke om overgreb imod børn.
Skolen skal skabe et trygt, omsorgsfuldt og udviklende miljø for børn og unge, - en kultur hvor der for børn, personale og forældre er åbenhed, tryghed, tid og rammer til at kunne tale om gode og sunde relationer. Skolen sætter i forhold til samvær med børn fokus på både sprog, kommunikation og fysisk kontakt.
Hummeltofteskolen tager udgangspunkt i følgende seks principper:
/vedtaget i skolebestyrelsen 4.3.2015
Skole/hjemsamtalen indgår som led i evaluering af den enkelte elevs faglige og sociale udvikling.
Summativ: Resultatorienteret evaluering, hvor hensigten er at gøre status.
Formativ: Procesorienteret evaluering, hvor hensigten er at skabe udvikling og dialog.
/vedtaget i skolebestyrelsen d. 8. november 2011
Vores skriftlige kommunikation mellem skole og hjem sker i Aula. Aula er en intuitiv kommunikationsplatform, som er præget af brugervenlighed og sikkerhed. Informationsstrømmen kan være stor og kompleks. Både skole og hjem overvejer og udvælger med omtanke, hvad vi kommunikerer skriftligt om,- ”need to know”. Kommunikation er et fælles ansvar.
Vi bruger kun massekommunikation, når den er vedkommende for alle.
/Vedtaget i skolebestyrelsen d.26. september 2019
Principperne gælder under forudsætning af, at forældrene skriftligt har givet tilladelse til, at deres barn må cykle.
Bh.kl. - 3. kl. Må ikke cykle på ekskursion.
Bh.kl. - 3. kl. To voksne ved en klasse
4. - 5. kl. Så vidt muligt to voksne. Hvis en lærer er af sted alene, skal han/hun
medbringe mobiltelefon.
6. - 9. kl. En voksen medbringende en mobiltelefon.
4. - 5. kl. Eleverne skal cykle med to voksne.
Eleverne skal bruge cykelhjelm.
Hvis en elev ikke har egen cykelhjelm eller har glemt den, låner eleven én på
kontoret.
6. kl. Eleverne skal cykle med minimum en voksen.
Eleverne skal bruge cykelhjelm.
Hvis en elev ikke har egen cykelhjelm eller har glemt den, låner eleven én på
kontoret.
7. - 9. kl. Læreren/pædagogen kan beslutte, om leverne cykler enkeltvis, i grupper
eller samlet i en stor gruppe.
Eleverne skal bruge cykelhjelm.
Hvis en elev ikke har egen cykelhjelm eller har glemt den, låner eleven én på
kontoret.
Hvis en elev møder op uden cykelhjelm på et aftalt sted uden for skolen, er
det ikke den voksnes ansvar, at eleven cykler tilbage fra ekskursion uden
cykelhjelm.
Ved ekskursion på cykel anbefaler skolebestyrelsen, at voksne benytter cykelhjelm både for at fremstå som rollemodeller og for sikkerhedens skyld.
5. - 6. kl Læreren/pædagogen kan beslutte, om leverne cykler enkeltvis, i grupper eller
samlet i en stor gruppe.
Eleverne skal bruge cykelhjelm.
Hvis en elev ikke har egen cykelhjelm eller har glemt den, låner eleven én på
kontoret.
7. - 9. kl. De samme regler som ved cykling ud af lokalområdet.
/Vedtaget i skolebestyrelsen d.26. september 2019